onsdag den 20. marts 2013

Tørklæde af rester - maskinstrikket


For nogle uger siden samlede jeg mine sokkegarnsrester og splejsede dem sammen til eet stort nøgle sådan at jeg kunne strikke derudaf uden tanke for at skulle passe på garnslut og at hæfte ender. Hvordan jeg har splejset garnet sammen kan ses i min Selfmade blog. Jeg havde en ide om at ville strikke et langt tørklæde med et lille mønster, som også var præsentabelt på bagsiden. Det krævede at der ikke var lange spændtråde, som man kunne hænge fast i. Langt om længe er jeg tilfreds med mit mønster, som resulterede i dette sjal. Alle rester fra mit store nøgle og med mørkeblå rester fra en optrevlet sweater som kontrast. Tørklædet vejer 250 gram

Vor einigen Wochen habe ich in meinem Selfmade Blog gezeigt, wie ich Wolle zusammenspleisse. Natürlich hatte ich ein Projekt dafür im Auge. Einen langen Schal, mit einem kleinen Muster mit kurzen Spannfäden auf der Rückseite, so dass sich die Rückseite auch sehen lässt. Ausser mein grosses Knäuel mit dem gespleisten Garnen in verschiedenen Farben habe ich dunkelblaue Sockenwolle von einem gereppelten Pullover meines Mannes verwendet.



Med KC I Tasten i aktion får man pæne randmasker
Mit der KC1 Taste gibt es schöne Randmaschen

Det strikkede ruller i kanterne og må dampes fladt
Die rollenden Ränder werden gedämpft



Mit tørklæde er ca. 270 cm langt og kan nå rundt om halsen 3 gange
Das Tuch ist ca. 270 cm lang und kann 3 mal um den Hals geschlungen werden



Mit spejsede garn sørger selv for farveskift
Das gespleisste Garn bestimmt den Farbwechsel



Tørklædets ender er afsluttet i hånden med en dobbelt kant. Man samler maskerne op og på første pind laver man et omslag mellem hver maske. På næste pind strikker man omslaget men springer den på sidste pind strikkede maske over med tråden foran. Efter et par rækker lukker man af ved at strikke to masker sammen og iøvrigt lukke af som sædvanligt.

Die beiden Enden des Tuches habe ich mit der Hand mit einer kleinen dobbelten Kante versehen, damit die Kante genau so dick wie das übrige Gestrick wurde.





Das Muster ist von mir entworfen - und unterliegt dem Copyright. Es darf gerne für eigene Zwecke verwendet werden. Ein Commerzieller Brauch ist nicht gestattet.
 
Gestrickt auf  Brother KH 940 - alle Lochkartenmaschinen mit 24'ger Rapport gehen auch. Anschlag 90 m für 27 cm fertige Breite. Gestrickt auf Maschenweite 9.
Ich werde das nächste Tuch mit einem gekauften Farbverlaufgarn stricken. Das Muster lässt sich auch mit 2'er Kästchen stricken.

5 kommentarer:

Lis sagde ...

Wauv hvor er det mønster bare smukt.

Kh. Lis

Amelie sagde ...

Schöne Resteverwertung! Tolles Stück.
LG Amelie

Helen sagde ...

Flot Ingeborg, du er rigtig god Tim at tage billeder

Bente-I like to QuiltBlog sagde ...

-skønt tørklæde, smukt mønster og herlige farver!

Tina Raabirck - Kreative Tanker og Idéer sagde ...

Dejligt tørklæde og skønne farver